Η αδράνεια της πλειοψηφίας του ΣΥΕΤΕ, για μια ακόμα φορά τα τελευταία χρόνια, είχε ως αποτέλεσμα να οδηγηθεί το ΤΑΠΕΤΕ στην επαγγελματική ασφάλιση της αβεβαιότητας, των χρηματιστηριακών αγορών, του διαχωρισμού, του κοινωνικού αυτοματισμού, της ευελιξίας των εισφορών, της χειραγώγησης, της ατομικής ευθύνης. Κι όπως με το ΛΕΠΕΤΕ έτσι και σήμερα με το ΤΑΠΕΤΕ ακολουθήθηκε η ίδια τακτική της αδράνειας και της απάθειας.
Όμως το ΤΑΠΕΤΕ έως σήμερα, είναι ένα ταμείο εύρωστο ικανό να ικανοποιεί τους σημερινούς και τους μελλοντικούς ασφαλισμένους του.
ΤΙ ΕΧΟΥΜΕ ΣΗΜΕΡΑ | ΤΙ ΘΑ ΕΧΟΥΜΕ ΑΥΡΙΟ |
Ταμείο Αλληλοβοήθειας εγγυημένων παροχών. Υποχρεωτικής ασφάλισης. Η εφάπαξ παροχή δε φορολογείται. Την πλειοψηφία στο ΔΣ έχουν οι εργαζόμενοι. Η τράπεζα καταβάλλει εισφορά 2%. Έχει συγκεκριμένο και σταθερό τρόπο υπολογισμού απόδοσης του εφάπαξ. Το ταμείο βασίζεται στην διαγεννεακή αλληλεγγύη. Είναι βιώσιμο για 15 χρόνια σύμφωνα με αναλογιστική μελέτη και διαθέτει αποθεματικό 94 εκατ. | Ταμείο Επαγγελματικής Ασφάλισης εγγυημένων εισφορών κι όχι παροχών. Προαιρετικής ασφάλισης. Φορολόγηση εφάπαξ παροχής από 1/1/24. Την πλειοψηφία θα κατέχουν οι εκπρόσωποι της Διοίκησης (όπως ΤΕΑ Τρ. Πειραιώς;;;). Χωρίς εγγυημένη θετική απόδοση. Οι εισφορές του εργαζόμενου και της Τράπεζας καθώς και η απόδοση των παροχών θα διέπονται από ευελιξία (;;;). Παράδειγμα ευελιξίας Alpha Bank Θα λειτουργεί ως ένα ασφαλιστήριο πρόγραμμα και επομένως επηρεάζεται από το πλήθος των συμμετεχόντων. Θα είναι ευάλωτο στη γήρανση του πληθυσμού διότι θα απαιτείται μεγαλύτερη διακράτηση κεφαλαίων για να ανταπεξέλθει σε αυξημένη ζήτηση παροχών. Για εξασφάλιση θετικής απόδοσης θα απαιτείται είτε αύξηση εισφορών είτε αύξηση του ρίσκου των επενδύσεων. Προφορική και μόνο υπόσχεση της Τράπεζας για κάλυψη του ελλείμματος, μελλοντικά με άγνωστο χρονοδιάγραμμα. |
Φέτος το Ταμείο συμπληρώνει 98 χρόνια λειτουργίας του, σχεδόν 1 αιώνα, έχοντας αντέξει πολέμους, οικονομικές κρίσεις, εγχώριες και διεθνής, καθώς και αλλαγές διαφόρων μεταρρυθμίσεων. Βέβαια αυτό δεν έγινε τυχαία. Οι προηγούμενοι συνάδελφοί μας φρόντιζαν να το θωρακίζουν οικονομικά, νομικά και με συνδικαλιστικές παρεμβάσεις και ανάλογα με τη συγκυρία να το προσαρμόζουν καταλλήλως.
Η Πολιτική της Κυβέρνησης και της Τράπεζας
Η διαμόρφωση της νέας κατάστασης βαραίνει αποκλειστικά την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Είναι επιλογή της Κυβέρνησης Μητσοτάκη που ακολουθεί πιστά το manual του νεοφιλελευθερισμού. Σήμερα στο ΤΑΠΕΤΕ εφαρμόζεται εκείνο το κομμάτι της έκθεσης Πισσαρίδη, συγγραφέας του οποίου είναι ο άλλοτε εκσυγχρονιστής του ΠΑΣΟΚ και σημερινός νεοφιλελεύθερος υφυπουργός κοινωνικής ασφάλισης Τσακλόγλου, που οραματίζεται την κοινωνική ασφάλιση ως μια ανώνυμη εταιρεία με κέρδη για τους λίγους και τις ζημιές για τους πολλούς.
Ο νέος νόμος, ετσιθελικά, το μετέτρεψε από εύρωστο σε ελλειμματικό. Κι εκεί που είχαμε την αξιοπρέπειά μας, παρακαλούμε τη Διοίκηση να καλύψει αυτό το καθαρά νομικό – τεχνικό έλλειμμα.
Φυσικά η Διοίκηση απόλυτα ευθυγραμμισμένη με τις στοχεύσεις της Κυβέρνησης, έχει επιλέξει να ταυτίσει τη στρατηγική της με βάση τις κυρίαρχες νεοφιλελεύθερες πρακτικές, προσδοκώντας μόνο ακόμη μεγαλύτερα κέρδη, μιας και η μετατροπή του ΤΑΠΕΤΕ από Ταμείο Αλληλοβοήθειας σε ΤΕΑ θα την απαλλάξει από ένα ακόμα σημαντικό ποσό φόρων, πέραν του αναβαλλόμενου. Ευθύνες για τη δυσμενή αυτή εξέλιξη δεν έχουν μόνο η Διοίκηση και η Κυβέρνηση, αλλά και η πλειοψηφία του ΣΥΕΤΕ (ΔΗΣΥΕ – ΔΑΚΕ).
Η στάση της πλειοψηφίας του ΣΥΕΤΕ
Κι αν από τη ΔΑΚΕ περιμέναμε να είναι υπέρ μιας τέτοιας νεοφιλελεύθερης κυβερνητικής απόφασης, η στάση της ΔΗΣΥΕ μας εξέπληξε αρνητικά. Είναι δύσκολο να κατανοηθεί ότι μια προοδευτική, όπως αυτοπροσδιορίζεται, παράταξη όπως αυτή της ΔΗΣΥΕ έχει γίνει ουρά της ΔΑΚΕ και υποστηρίζει με θέρμη νεοφιλελεύθερες κυβερνητικές πολιτικές. Προφανώς εξακολουθούν να υποστηρίζουν ως υπεύθυνη συνδικαλιστική εκπροσώπηση την προσαρμογή σε νεοφιλελεύθερες επιλογές.
Και τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι πολλά:
- Γιατί ΔΗΣΥΕ – ΔΑΚΕ δεν πήραν πρωτοβουλίες για να αναδείξουν το θέμα του ΤΑΠΕΤΕ και δεν έκαναν ενέργειες ως όφειλαν, για να το προστατέψουν από την αρνητική εξέλιξη της μετατροπής του;
- Γιατί δεν παραβρέθηκε ο ΣΥΕΤΕ, ως άμεσα ενδιαφερόμενος, στην προπαρασκευαστική επιτροπή της Βουλής;
- Το εν λόγω νομοσχέδιο ήταν σε δημόσια διαβούλευση από τις 23/11/2023 μέχρι και τις 6/12/2023 και ψηφίστηκε 18/12. Δεν ήταν αρκετός χρόνος για έναν οργανωμένο σύλλογο όπως ο ΣΥΕΤΕ να διαμορφώσει επιχειρηματολογία και προτάσεις με τους νομικούς συμβούλους που πληρώνει;
- Γιατί, τρεις μήνες τώρα, δεν έγινε καμιά προσπάθεια να πιεστεί η κυβέρνηση ώστε να δοθεί εξαίρεση ή παράταση στην εφαρμογή του νόμου;
Από τα παραπάνω προκύπτει σοβαρότατη ευθύνη των παρατάξεων της πλειοψηφίας. ΔΗΣΥΕ και ΔΑΚΕ επέτρεψε στη Κυβέρνηση δια της απουσίας του ΣΥΕΤΕ, να μιλά στο Κοινοβούλιο για εμάς χωρίς εμάς.
Ο ΣΥΕΤΕ κατά την άποψή μας έπρεπε να είχε δώσει δυναμικό παρόν και να διεκδικήσει:
- την υποχρεωτικότητα συμμετοχής στο ταμείο,
- την εξαίρεση από τη φορολογία,
- ή ακόμα και την αναβολή της εφαρμογής του νόμου για το ΤΑΠΕΤΕ.
Αλλά για μια ακόμα φορά η αδράνεια επικράτησε της δράσης. Κι αυτό δημιουργεί εύλογες απορίες. ΔΗΣΥΕ και ΔΑΚΕ είτε δεν κατανόησαν τη σπουδαιότητα της κατάστασης, είτε επέλεξαν λάθος τακτική αντιμετώπισης της κατάστασης.
Συνάδελφοι της ΔΗΣΥΕ και της ΔΑΚΕ, οι παραπάνω απορίες είναι εύλογες και ζητούν εκ μέρους σας πειστικές απαντήσεις. Διότι δημιουργούνται συνειρμοί ότι υπήρξε εσκεμμένη μεθόδευση σε συνεργασία με τη Διοίκηση και την κυβέρνηση ώστε να επιλεγεί ως μονόδρομος το κεφαλαιοποιητικό σύστημα.
Για ένα τόσο σοβαρό ζήτημα έπρεπε πρωτίστως να ενημερωθούν όλα τα μέλη του ΤΑΠΕΤΕ ώστε να αποκτήσουν πλήρη επίγνωση του προβλήματος. Για ένα τόσο σοβαρό ζήτημα για το μέλλον των συναδέλφων και των εισφορών τους, ο ΣΥΕΤΕ δεν προκήρυξε μια απεργία ούτε καν προχώρησε σε μια έγγραφη διαμαρτυρία.
Ήταν τόσο ήσσονος σημασίας το θέμα ΤΑΠΕΤΕ για να αφεθεί στον αυτόματο πιλότο;
Αλλά και μετά την ψήφιση του νόμου, η πλειοψηφία του ΣΥΕΤΕ δεν έκανε απολύτως τίποτα για να αλλάξει κάτι. Αποδέχτηκε για ακόμα μια φορά, εντελώς παθητικά και μοιρολατρικά, αυτό που η κυβέρνηση κι η Διοίκηση επέβαλαν στο ΣΥΕΤΕ.
Επιπλέον η «σκόπιμη αδράνεια» της πλειοψηφίας του ΣΥΕΤΕ είναι εμφανής κι από το γεγονός της μη ύπαρξης μιας συγκροτημένης μελέτης που θα συγκρίνει τα δύο προτεινόμενα από το νόμο συστήματα, ώστε αναγνωριστούν πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα και να διαμορφωθεί επιχειρηματολογία υπέρ της μιας ή της άλλης λύσης. Η Διοίκηση όμως είχε κάνει τη δουλειά της και ήταν ξεκάθαρη: προτιμούσε το κεφαλαιοποιητικό σύστημα.
Η παρελκυστική αυτή τακτική των ΔΗΣΥΕ – ΔΑΚΕ οδήγησε τα μέλη του ΔΣ, να λάβουν απόφαση τη τελευταία μέρα που όριζε ο νόμος:
- Χωρίς αναλογιστική μελέτη για το κόστος της μετατροπής και το χρηματοδοτικό κενό που θα προέκυπτε από τη μία ή την άλλη λύση,
- Χωρίς γραπτή δέσμευση της Τράπεζας για τη χρηματοδότηση του τεχνητού ελλείμματος που δημιουργείται στο ΤΑΠΕΤΕ από την εφαρμογή του νόμου.
Μπήκαμε σε επικίνδυνο ατραπό;
Ως ΔΑΣ ΕΤΕ αναρωτιόμαστε, και σας καλούμε όλους να κάνετε το ίδιο, για το τι κέρδισε η Τράπεζα, ή καλύτερα τι παραχώρησαν οι ΔΗΣΥΕ – ΔΑΚΕ στη Διοίκηση; Για να βάζει η Διοίκηση πάνω από €100 εκατ. στο νέο ΤΑΠΕΤΕ και μάλιστα χωρίς να είναι υποχρεωμένη, δεν το κάνει ούτε από φιλανθρωπία, ούτε επειδή ξαφνικά αγάπησε τον ΣΥΕΤΕ, ούτε γιατί η πλειοψηφία του ΣΥΕΤΕ αποτελεί κάποιο φόβητρο.
Καλούμε την πλειοψηφία του ΣΥΕΤΕ λοιπόν να απαντήσει τι πήρε η Τράπεζα από τον ΣΥΕΤΕ για τα €100 εκατ. που έδωσε:
- Μήπως πήρε εκπτώσεις στα δικαιώματά μας στον υπό διαπραγμάτευση κανονισμό εργασίας;
- Μήπως πήρε κάποιο άνοιγμα του ΤΥΠΕΤ και της κλινικής μας σε ιδιωτικά συμφέροντα;
- Μήπως πήρε την ένταξη της ιατραφαρμακευτικής και νοσοκομειακής περίθαλψης μας στο νέο Τ(Ε)ΑΠΕΤΕ μέσω κάποιου ομαδικού ασφαλιστηρίου της Εθνικής Ασφαλιστικής, (δηλαδή CVC) στα πρότυπα του αντίστοιχου ΤΕΑ των συναδέλφων μας στην Τράπεζα Πειραιώς;
- Μήπως η Τράπεζα κέρδισε κάποιες σημαντικότατες φοροαπαλλαγές πέραν του αναβαλλόμενου φόρου;
Γιατί ως στηρίξαμε την απόφαση για τη μετατροπή του ΤΑΠΕΤΕ
Μπροστά στο εκβιαστικό δίλλημα της πλειοψηφίας «ή ψηφίζεται το κεφαλαιοποιητικό σύστημα που θέλει η Τράπεζα ή πέφτει κούρεμα στα εφάπαξ έως και 41%», εμείς ως ΔΑΣ ΕΤΕ επιλέξαμε να κρατήσουμε υπεύθυνη στάση.
Σεβόμενοι τις εισφορές και την προσδοκία των συναδέλφων για εφάπαξ παροχή, υπερψηφίσαμε αυτό που κρίναμε πιο συμφέρον για τους ασφαλισμένους με βάση την κατάσταση που είχε διαμορφωθεί από τον νόμο. Με τη δέσμευση να ενημερώσουμε τους συναδέλφους για τα μειονεκτήματα από το νέο τοπίο όπως διαμορφώνεται πλέον, ειδικά για τους νεότερους συναδέλφους όπως αντίστοιχα συμβαίνει με τα ΤΕΑ των άλλων Τραπεζών.
Εμείς ως ΔΑΣ ΕΤΕ δεδομένης της κατάστασης που έχει διαμορφωθεί, προτείνουμε και διεκδικούμε:
- Να εξασφαλιστεί με εγγύηση της Τράπεζας, η σημερινή απόδοση της εφάπαξ παροχής ώστε το ταμείο να συνεχίσει να δίνει εφάπαξ τουλάχιστον ίση με τη σημερινή απόδοση.
- Στο συνολικό ποσό των εισφορών που θα μεταπέσει από το παλιό στο νέο σύστημα, να συνυπολογιστεί και το ποσό της απόδοσης που θα έπαιρνε ο ασφαλισμένος του ΤΑΠΕΤΕ εάν θα αποχωρούσε σήμερα.
- Η Τράπεζα να καλύψει τη διαφορά από την φορολόγηση που προβλέπει ο νόμος.
- Η Τράπεζα να δεσμευτεί στην καταβολή της εισφοράς σε τουλάχιστον 2% για κάθε ασφαλισμένο.
- Εγγύηση από την Τράπεζα για ελάχιστη ετήσια απόδοση σε όλους τους ατομικούς λογαριασμούς 2% καθ’ όλη τη ζωή του ατομικού λογαριασμού και ανεξαρτήτως της πορείας των αγορών.
Εμείς ως ΔΑΣ ΕΤΕ δεν είμαστε ούτε πρόκειται να γίνουμε παθητικοί θεατές και αποδέκτες αποφάσεων και επιλογών που θίγουν τα συμφέροντα των εργαζόμενων.
Συνεχίζουμε με υπευθυνότητα να καταδεικνύουμε και να προτείνουμε, με συγκροτημένη επιχειρηματολογία, λύσεις για όλους τους συναδέλφους.
Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΤΗΣ ΔΑΣ

e-mail: dasete2022@gmail.com