Οι διοικούντες την Τράπεζα θα πρέπει να είναι οι πιο ευτυχισμένοι άνθρωποι του κόσμου. Με ένα απλό χειροκρότημα σε μια άρτια σκηνοθετημένη παράσταση «καθάρισαν» κάποια εκατομμύρια σε bonus. Απόλυτη έλλειψη ενσυναίσθησης και επαφής με την πραγματικότητα ή απαρχαιωμένη λογική του τύπου: εσείς οι «μικροί» ένα χτύπημα στη πλάτη και πολύ σας είναι, κι εμείς τα παιδιά ενός ανώτερου θεού τα εκατομμύρια.
Είμαστε περίεργοι βέβαια αν και οι εργαζόμενοι αντίστοιχα τους «χειροκροτούσαν».
Γιατί οι φράσεις του Διευθύνοντος σε μηνύματά του προς όλους εμάς είναι ακόμα νωπά:
- «Όλοι μας πρέπει να νιώθουμε πολύ περήφανοι για τις επιτυχίες μας…»
- «Το δυνατό μας σημείο, που όλοι πια αναγνωρίζουν, είναι ότι μαζί είμαστε μια πολύ δυνατή, και δεμένη ομάδα σε όλα τα επίπεδα…»
- «Γιατί κάθε επίτευγμα, κάθε θετική εξέλιξη στην Τράπεζά μας οφείλεται σε εσάς…»
Προφανώς όμως τα λόγια δε κοστίζουν.
Εμείς θα επισημάνουμε για ακόμα μια φορά μερικά από αυτά μπας και κάποιος από τη διοίκηση φιλοτιμηθεί να τα διαβάσει και δείξει ενδιαφέρον για την επίλυσή τους:
Λειτουργικοί κίνδυνοι:
- Ο ανεφοδιασμός ΑΤΜ σε αρκετές περιπτώσεις γίνεται από ένα μόνο άτομο (για να γίνει η δουλειά παρότι απαγορεύεται) διότι δεν υπάρχει άλλος.
- Συναλλαγές και διαδικασίες που απαιτούν πρώτες και δεύτερες υπογραφές που τις πραγματοποιούν συνάδελφοι χωρίς δικαίωμα υπογραφής (ακόμα και συνάδελφοι από ΙΚΥ).
- Συναλλαγές που απαιτούν 4eyes principle πραγματοποιούνται από το ίδιο άτομο (για να βγει η δουλειά).
- Πωλήσεις προϊόντων (cross selling) επισημαίνονται στους πελάτες ως υποχρεωτικές ενώ δεν είναι (πχ πιστωτική κάρτα και τραπεζοασφαλιστικό προϊόν).
- Έλλειψη θεσμικής μνήμης λόγω αποχώρησης έμπειρων στελεχών.
Όλα τα παραπάνω είναι προφανές ότι γίνονται λόγω εσκεμμένων ελλείψεων προσωπικού. Προφανώς κάποιοι μέτρησαν ότι ο λειτουργικός κίνδυνος που προκαλείται είναι λιγότερο σημαντικός από το κυνήγι του κέρδους και των bonus!
Επίσης,
- Τα APS είναι δυσλειτουργικά, καθημερινά αναφέρονται προβλήματα στο support χωρίς να επιλύονται. Είναι αλήθεια ότι κάποιες τράπεζες άρχισαν να τα αποσύρουν;
- Οι ουρές σε πολλά καταστήματα είναι καθημερινές και οι πελάτες επιτίθενται λεκτικά στους συναδέλφους γιατί δεν εξυπηρετούνται.
- Η πολυδιαφημισμένη κεντροποίηση αντί να βελτιώσει το φόρτο εργασίας στα καταστήματα, έχει φέρει τα αντίθετα αποτελέσματα: έχει προκαλέσει καθυστερήσεις (δουλειές που απαιτούσαν 5 λεπτά τώρα απαιτούν πολύ περισσότερο) εισάγοντας νέα περιττή ψηφιοποιημένη και πολύπλοκη γραφειοκρατία.
Οι περικοπές στους προϋπολογισμούς των Καταστημάτων έχουν οδηγήσει σε τραγελαφικές καταστάσεις. Μερικά παραδείγματα:
- Αν καεί μια λάμπα δεν αντικαθίσταται.
- Ένα χαλασμένο PC αντικαθίσταται μόνο αν κλείσει κάποιο κατάστημα και υπάρχει περίσσευμα.
- Η επισκευή χαλασμένου air condition γίνεται μετά από μήνες και μόνο μετά από παρέμβαση του ΣΥΕΤΕ.
Χρήματα όμως για έργα βιτρίνας όπως το rebranding υπάρχουν άφθονα.
Θέματα Προσωπικού
- Εργαζόμενοι χτυπάνε τις κάρτες και παραμένουν μέσα στο κατάστημα και συνεχίζουν να εργάζονται.
- Περιφερειακοί διευθυντές ή βοηθοί τους, «εκβιάζουν» και πιέζουν εργαζόμενους να μη τηρούν το ωράριο και να εργάζονται χωρίς υπερωρίες, ενώ πιέζουν συχνά με αφόρητο και αντιδεολογικό τρόπο για να πιαστούν στόχοι.
- Υπάρχουν περιπτώσεις όπου το προσωπικό πηγαίνει νωρίτερα από το ωράριο, για να προλάβει σημαντικές εργασίες (όπως εφοδιασμοί ΑΤΜ), φυσικά χωρίς υπερωρίες.
- Για να πάρουν στελέχη και ταμίες άδεια, πρέπει να συνεννοηθούν, όχι μόνο στο ίδιο Κατάστημα, αλλά και ανάμεσα σε κοντινά Καταστήματα (για αντικατάσταση).
- Δίνονται ευθύνες σε συναδέλφους που προέρχονται από ΙΚΥ χωρίς το ανάλογο οικονομικό αντάλλαγμα. Απαίτηση για ίση αμοιβή με ίση εργασία αλλά προς τα πάνω κι όχι προς τα κάτω.
- Πολλές θέσεις ευθύνης μοιράζονται σε “φίλους κι αρεστούς”.
- Απαξίωση των συναδέλφων που εξακολουθούν να εργάζονται στην Εθνική τράπεζα κι … “όχι στην Εθνική Ασφαλιστική” (όποιος πουλάει τραπεζοασφαλιστικά είναι άριστος, οι υπόλοιποι που ασκούν με υπευθυνότητα και αρτιότητα την τραπεζική τους εργασία έχουν θέμα).
- Αποκλεισμός των συναδέλφων του δικτύου από προκηρύξεις θέσεων στη διοίκηση, αλλά και από θέσεις σε άλλα καταστήματα, αφού η διοίκηση δε γνωστοποιεί τα κενά ώστε οι συνάδελφοι, να μπορούν να επιλέξουν που θα πάνε.
- Αποκλεισμός από προκηρύξεις υπάρχει και σε συναδέλφους που δεν έχουν κλιμάκιο ευθύνης ενώ κατέχουν τα προσόντα που απαιτούνται για την κάλυψη θέσεων.
- Back office εργασίες δεν καταγράφονται και δεν προσμετρούνται στη παραγωγικότητα.
- Η αξιολόγηση δεν λαμβάνει υπόψη σημαντικές εργασίες όπως:
- Τροφοδοσία ATM, APS
- Back office όπως αρχειοθέτηση κι εξυπηρέτηση πελατείας
- Ταμεία
Σιωπηρή παραίτηση (quiet quitting)
Πολλοί συνάδελφοι απλώς τα παρατάνε και κάνουν μόνο τα βασικά μιας και δεν βρίσκουν κάποιο νόημα ή και κάποιο κίνητρο στην εργασία τους για να προσπαθήσουν περισσότερο λόγω:
- της συνεχούς μείωσης θέσεων ευθύνης,
- της κατάργησης επιδομάτων,
- της βλαπτικής μεταβολής που υπέστησαν συνάδελφοι με τη μετατροπή των οργανικών κλιμακίων που κατείχαν σε απλά κλιμάκια ευθύνης.
Η συνεχής ένταση προκαλεί κούραση (burnout), η οποία με τη σειρά της οδηγεί: σε συγκρούσεις ανάμεσα σε συναδέλφους και αρκετές φορές και με την πελατεία κάτι που προφανώς επηρεάζει αρνητικά την απόδοση και την παραγωγικότητα και κατ’ επέκταση την εικόνα της Τράπεζας απέναντι στους πελάτες.
Και τα ερωτήματα που περιμένουν απάντηση είναι πολλά για την πλειοψηφία ΔΗΣΥΕ και ΔΑΚΕ που αυτή τη στιγμή διοικεί τον ΣΥΕΤΕ: Που είναι η υποτιθέμενη αποφασιστικότητα και αγωνιστικότητα προς τη διοίκηση;
Γιατί τα προβλήματα του δικτύου αντί να περιορίζονται αυξάνονται;
Γιατί η εργασιακή ζωή των συναδέλφων επιδεινώνεται καθημερινά; Γιατί αυτή η αδράνεια;
Είναι κάτι που η πλειοψηφία μας κρύβει;
Ή πιστεύουν ότι η εξομοίωση του επιδόματος δικτύου στο κατώτερο επίπεδο με αυτό των Διευθύνσεων, σε 4 δόσεις! είναι πανάκια για όσα βιώνουν στην καθημερινότητά τους οι συνάδελφοι. Πολύ θα θέλαμε να μάθουμε.
Εμείς ως ΔΑΣ είμαστε παρόντες. Μέσω συζητήσεων με τους συναδέλφους συνεχίζουμε να αναδεικνύουμε τα κακώς κείμενα και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε στον εργασιακό μας βίο με υπεύθυνο τρόπο, ενώ ταυτόχρονα πιέζουμε για την επίλυσή τους, παρουσιάζοντας θέσεις για τα οικονομικά, θεσμικά και καθημερινά προβλήματα των εργαζομένων.